Centralny Port Komunikacyjny zawarł z International Transport Consulting umowę w sprawie opracowania instrukcji, przepisów i scenariuszy w zakresie prowadzenia ruchu kolejowego na liniach dużych prędkości. Kontrakt podpisano 16 grudnia ubiegłego roku.
ITC uzyskał kontrakt w trybie zamówienia podobnego. Od końca sierpnia 2022 r. firma współpracuje z CPK przy większym zadaniu – tworzeniu przepisów wewnętrznych, niezbędnych dla wdrożenia systemu kierowania i sterowania ruchem kolejowym. Państwowa firma zaprosiła więc wykonawcę do negocjacji w sprawie zamówienia podobnego z wolnej ręki.
Są oszczędności
Szacunkowa wartość zamówienia wynosiła 1,3 mln zł netto. W stosunku do planowanej kwoty udało się oszczędzić 10%: łączna wartość przyznanych w zamówieniu kontraktów to 1,17 mln zł. Podwykonawcą będzie spółka Mobility Solutions.
Umowę podpisano 16 grudnia ubiegłego roku. Czas przewidziany na opracowanie dokumentacji to 15 miesięcy.
Firma konsultingowa ITC specjalizuje się w rozwiązaniach na rzecz transformacji cyfrowej kolei. Na rynku istnieje od 4 lat. Według własnych danych ITC ma na koncie realizację 34 ekspertyz, opinii technicznych oraz innych opracowań dla ponad 20 podmiotów, w tym – dla PKP PLK i dla zarządców dużych bocznic kolejowych.
Co z programem KDP?
Choć po zmianie władzy przyszłość inwestycji lotniskowej w Baranowie jest niepewna – większość liczących się polityków deklaruje, że budowa sieci kolei dużych prędkości (być może po weryfikacji zakresu) będzie kontynuowana. Program kolejowy CPK składa się z 9 tzw. „szprych” (ciągów kolejowych rozchodzących się promieniście z węzła w Baranowie). Ponad 450 km linii (wśród nich –
zasadnicza część infrastruktury dużych prędkości) jest w trakcie projektowania.
Dla odcinka Warszawa – CPK wydano już
decyzję środowiskową. Kolejnym krokiem będzie ubieganie się o decyzję lokalizacyjną, a następnie – o pozwolenie na budowę. CPK podpisał też
porozumienie o współpracy z hiszpańskim zarządcą infrastruktury ADIF, mające pomóc w pozyskaniu kompetencji w zakresie zarządzania liniami KDP oraz ich utrzymania.
Trwają prace przygotowawcze, są dotacje z UE
Najbardziej zaawansowaną inwestycją kolejową CPK jest tunel KDP pod centrum Łodzi. Od listopada trwa pierwszy etap prac przygotowawczych –
wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. W pierwszym kwartale bieżącego roku Budimex ma zacząć
budowę komory startowej dla tarczy drążącej TBM. CPK przygotowuje się też do wyboru wykonawcy samego tunelu.
Odcinek KDP Warszawa – CPK – Łódź został uznany za część transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Morze Północne. Komisja Europejska przyznała w ubiegłym roku CPK
ok. 300 mln zł na jego zaprojektowanie – środki będą pochodziły z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Spółka zapowiada aplikowanie o kolejne dotacje o wartości łącznie co najmniej 1,7 mld zł.